نتایج جدید محققان؛ درمان بیماری‌های قلبی با استفاده از اسپری ذرات ریز طلا

آیا ریختن ذرات بسیار ریز طلا و پپتیدها بر روی قلب آسیب‌دیده می‌تواند به طور بالقوه ترمیم با حداقل تهاجم و در محل را فراهم کند؟

اخیراً طی پژوهش‌های صورت گرفته توسط دکتر امیلیو آلارکون و دکتر اریک سورونن از اساتید دانشکده پزشکی دانشگاه اتاوا نشان می‌دهد که فناوری اسپری نانوذرات یکی از گرانبهاترین فلزات جهان- طلا- با پتانسیل درمانی فوق‌العاده‌ می‌تواند باعث نجات جان بسیاری از افراد درگیر بیماری‌های قلبی عروقی در سراسر جهان شود که سالانه جان 18 میلیون نفر را می‌گیرد.

در مقاله‌ای که اخیراً به صورت آنلاین در ACS Nano منتشر شده است، دکتر آلارکون و تیم محققین او پیشنهاد می‌کنند که این روش ممکن است روزی همراه با جراحی‌های بای‌پس عروق کرونر مورد استفاده قرار گیرد که رایج‌ترین نوع جراحی قلب است.

این نوع درمان آزمایش شده توسط محققان - که روی قلب موش‌های آزمایشگاهی اسپری شد - از غلظت‌های بسیار پایینی از ذرات طلای اصلاح شده با پپتید ساخته شده، استفاده شد. در این روش از نازل یک دستگاه پاشش کوچک، مواد به طور مساوی در عرض چند ثانیه روی سطح قلب اسپری شد.

در این آزمایش پژوهشگران دریافتند که نانوذرات طلا دارای برخی خواص غیرعادی، و از نظر شیمیایی بسیار واکنش‌پذیر است. سال‌هاست که محققان از نانوذرات طلا -به قدری ریز که توسط چشم انسان قابل شناسایی نیستند- در طیف وسیعی از فناوری‌ها استفاده می‌کنند که به یک منطقه حوزه تحقیقاتی تبدیل شده است.

در این مورد، نانو طلای سفارشی اصلاح شده با پپتیدها -زنجیره کوتاهی از اسیدهای آمینه -روی قلب موش‌های آزمایشگاهی اسپری شد. این تحقیق نشان داد که اسپری درمانی نه تنها منجر به افزایش عملکرد قلب و هدایت الکتریکی قلب می‌شود، بلکه هیچ نفوذی در اندام خارج از هدف توسط ذرات ریز طلا نیز نداشته است.

دکتر آلارکون، مدیر آزمایشگاه شیمی و مهندسی زیستی در دانشگاه انستیتوی قلب اتاوا در این زمینه می‌گوید: «زیبایی این روش همین است. شما اسپری می‌کنید، سپس چند هفته صبر می‌کنید، و حیوانات در مقایسه با کنترل‌ها به خوبی عمل می‌کنند».

وی معتقد است: «نه تنها داده‌ها نشان می‌دهند که عملکرد درمانی نانودرمان اسپری بسیار مؤثر است، بلکه کاربرد آن بسیار ساده‌تر از سایر روش‌های بازسازی‌کننده برای درمان قلب انفارکتوس است».

در ابتدا، باور فرایند بهبود عملکرد قلب و انتشار سیگنال الکتریکی در قلب موش‌های آزمایش‌شده برای تیم سخت بود. اما به گفته دکتر آلارکون، «آزمایش‌های مکرر همان نتایج مثبت را به همراه داشت».

برای تأیید یافته‌های هیجان‌انگیز روی موش‌ها، تیم اکنون به دنبال تطبیق این فناوری با روش‌های کم تهاجمی است که آزمایش‌ها را روی مدل‌های حیوانی بزرگتر مانند خرگوش و خوک نیز تسریع می‌کند.

دکتر آلارکون ضمن قدردانی از تیم تحقیق دانشگاه اتاوا و مؤسسه قلب را گفت: «آزادی کاوش بسیار مهم است. او می‌گوید: «وقتی محیطی دارید که در آن مجاز به اشتباه و انتقاد هستید، این واقعاً باعث اکتشافات می‌شود».

تیم تحقیقاتی در این مقاله شامل محققانی از اتاوا و دانشگاه تالکا در شیلی است.

 

https://phys.org/news/022-03-tiny-particles-gold-potentially-heart.html:منبع

پست های مرتبط

اشتراک خبرنامه

در خبرنامه O2N بهترین و معتبرترین مقالات زیبایی و سلامتی برای شما ارسال می‌شود تا با مطالعه آنها به زیبایی و سلامتی خود کمک کنید.